Gewoonte stress, praktisch

Gewoonte stress, praktisch 2560 1812 Vasu - Coaching & Trainingen

Veel stress ontstaat gewoon doordat we te veel dingen doen die we eigenlijk niet zouden willen doen. Door te pleasen bijvoorbeeld, om aardig gevonden te worden. Maar ook doordat we gewoon net even te vaak achter de televisie zitten en daardoor voldoende nachtrust ontberen. Of te Wordfeuten, terwijl we op die momenten wat extra aandacht hadden kunnen besteden aan onszelf, onze partner of de kinderen bijvoorbeeld. Gewoonte stress. Wil je dit supersnel onderzoeken en transformeren? Door onderstaand lijstje serieus te doorlopen kom je waarschijnlijk al een heel eind. Veel plezier & succes ermee!

Maak het volgende lijstje:

  1. Schrijf alles op dat je nog ‘moet’ (doen)
  2. Schrijf alles op dat je nog wil (doen), hier kunnen ook dingen uit 1 staan
  3. Kijk nu eens goed hiernaar, zitten er zaken bij die je niet moet of wil, maar wél doen? Vaak zijn dit de energie lekken, gewoontes en verslavingen. Bijvoorbeeld
  • Netflixen / bingewatchen
  • TV kijken
  • Roken, koffie, alcohol, etc. momenten
  • etc.
  1. Welke zaken zou je wel los willen laten? Schrijf ze weer op.
  2. Wat geven ze jou, deze zaken? Beschrijf het gevoel, bijvoorbeeld:
  • Vervulling
  • Vrijheid
  • Moment voor mezelf
  • Ontspanning
  • etc.
  1. Schrijf gezonde, energie gevende dingen op die je dit gevoel ook zouden kunnen geven. Bijvoorbeeld:
  • Op tijd naar bed (rust, regelmaat)
  • Wandelen in de natuur
  • Sport, hobby
  • Goed gesprek
  • Schrijven (journal)
  • Yoga, meditatie
  • etc.
  1. Zoek ‘good company’, vrienden, partner, een ‘accountability partner’, met wie je 1 of meer vd gezonde dingen gaat doen, om er zo ook echt een nieuwe gewoonte van te gaan maken. Bedenk, wanneer je met iemand of een loopclub bijvoorbeeld onderweg bent kijk je automatisch op die momenten ook geen tv.
  2. Iedere ochtend, iedere seconde heb je de keuze jouw gewenste realiteit te creëren
  • Adem volledig uit en in, op de volgende uitademing ontspan je, laat je gedachten los, alles waar je op dat moment mee bezig was, voor slechts 5 seconden
  • Voel; waar wordt ik nu het meest blij van, wat is op dit moment mijn meest inspirerende gedachte, voel er op door
  • Geef er gehoor aan, uitdrukking aan
  1. Bij een knagend gevoel, het verlangen (de ‘craving’) naar zaken uit 3 hierboven, erken het, voel het, blijf tegelijkertijd in contact met het ritme van je adem. Zoals Allen Carr ooit zei; ‘het gevoel van de behoefte aan een sigaret duurt nooit langer dan het roken ervan zelf’. Bedank en complimenteer jezelf dat je dit kan dragen. Voel de heelheid, de ontspanning, de vrijheid (zie ook 5 hierboven)
  2. Heb jezelf lief! Affirmeer mooie en lieve dingen voor jezelf. Denk aan het gezegde: ‘vibrational attitude creates, circumstances reflect’. Oftewel zo ge zaait zult ge oogsten. Denk ook aan de cirkel van invloed van Cofey. Eigenlijk is álles innerlijk werk!